معرفي داوران كميته موسيقي جشنواره سوم


رضا مهدوي، شاهين فرهت، سيد عليرضا مير علي نقي، مجيد كياني و علي اكبر شكارچي جزء داوران آثار كميته موسيقي سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري هستند.
رضا مهدوي

متولد 4 بهمن 1347 تهران .
عمده فعاليت‌هاي وي در کنار تحصیلات غیرهنری، در زمينه موسيقي بوده تا جائيكه بيشتر مسئوليتها، سوابق و تأليفاتش نيز در اين حوزه است. در هنرهای نمایشی نیز به مدت یک سال فشرده در سال 1364 نزد استادانی چون عبدالحی شماسی،علیرضا خمسه و سیروس ابراهیم زاده در سینما تئاتر کوچک تهران تلمّذ کرده است. تخصص اصلي وي در موسيقي کودک،‌نوازندگي سنتور و آموزش در کنار مدیریت است.
برخي از فعاليت‌هاي وي
-سخنراني در استان‌ها، سيمنارها، كنگره‌ها و مراسم ويژه علمي هنري. (دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربيت مدرس، دانشكده مديريت و حسابداري علامه، دانشگاه سوره، كلاس‌هاي ويژه تهيه كنندگان و…
- طراح سؤالات موسيقي كنكور سراسري، پودماني و علمي كاربردي در چهار دوره و مدرس مراكز علمي تربيت معلم .
- سردبيري، مشاوره و كارشناس مجري برنامه‌هاي موسيقايي راديويي"عصري با موسيقي"،"موسيقار"، "نيستان"، "چهارمضراب"‌،« شبستانه » شبكه فرهنگ، "ترنم"، "يك نكته يك آهنگ"، "جام ارگ"، شبكه تهران، "نواي آشنا" شبكه راديو ايران "پلاك يك، صدا مي ماند و ماه در حوض" صداي آشنا (برون مرزي) و شبكه گفتگو، "چهارفصل"
، « هفت ترانه »، «مثلث»،«باشگاه تعطیلات» راديوجوان، «طلوع بندگی» رادیو نوا و دیگر ويژه برنامه هاي راديو جوان، چندين برنامه تلويزيوني داخلي و برون مرزي صدا و سيما، «صبح با خبر» شبکه تلویزیونی بین المللی خبر و ....
- عضو پيوسته انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران از 1379.
- درجه هنري وزارت علوم و ارشاد اسلامي 1380.
- عضو پيوسته و هيأت مديره كميته مدرسان و نوازندگان موسيقي ايران از 1380
- رئيس مركز موسيقي حوزه هنري از 1381 تا 1386.
- سردبير ماهنامه مقام موسيقايي از 1381 تا 1386.
- نخستين توليدگر موسيقي كودك با رديف دستگاهي و طراح و مجري آثار "با هم بخوانيم" با سازهاي ملّي 1383.
- عضو شوراي راهبردي موسيقي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. 86-1385 .
- مشاور رییس حوزه هنری و مدير مركز مطالعات و تحقيقات موسيقايي پژوهشگاه فرهنگ و هنر از 1387
- مجددا مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری از شهریور 1388.
- مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری راوی آذرکیمیا از 1388.
- سردبیر کتاب فصل موسیقی در ایران «مقام موسیقایی» از سال 1389.
- داور و دبیر موسیقی نخستین جشنواره هنرهای معاصر اسلامی 1390.
- داور و دبیر موسیقی نخستین (جشنواره هنری ایران 1404) 1390.
- برگزار كنندۀ نخستين حركت‌هاي موسيقايي بانوان بعد از انقلاب : اجراي سيمين غانم و (سينما صحرا و سپيده ) و اولين اجراي ايرج و ...
-دريافت چندين لوح تقدير و افتخار: هشتمين جشنواره سراسري موسيقي فجر، جشنواره هاي ني نوازان، هفت اُرنگ، آئينه و آواز،‌موسيقي نواحي ايران،کار آواها و آیین های موسیقی کار،اولين و دومين جشنواره موسيقي آئيني، وزارت آموزش و پرورش، موسيقي استان‌ها و ...
-پخش صداي استادان آواز موسيقي ايراني بعد از انقلاب براي نخستين بار از راديو فرهنگ برنامه هـاي "چهـار مضـراب و نيستـان" و شبکه برون مرزی صدای آشنا : اكبر گلپايگاني، حسين خواجه اميري (ايرج)، سعادتمند قمي، اديب خوانساري، ذبيهي و ...
ساير فعاليت هاي او
- هنر آموخته ساز سنتور از 6 سالگي نزد استادان: زنده ياد نيك بين (اداره فرهنگ و هنر و راديو كردستان)، زنده ياد حسين ملك،رويا حلاج، رضا شفيعيان، مسعود شناسا، پرويز مشكاتيان، مجيد كياني، محمدعلي بهارلو (فرم موسیقی)، اسفنديار قره باغي، وارطان ساهاكيان(تئوري وسلفژ) و محمد صادقي (رديف آوازي محمود كريمي) در مدرسه هنر و ادبيات سازمان صدا و سيما.
- عضو مركز موسيقي حوزه هنري 1365- سرپرست گروه خاك و گروه آذر كيميا در اواخر دهه 60 و ابتداي دهه 70 به خوانندگي مختاباد و نوربخش.
- سابقه تدريس دروس عملي و نظري در مراكز مختلف آموزش دولتي، دانشگاهي، آزاد و خصوصي از 1369 .
-مدرس موسيقي و طراح فوق برنامه‌هاي مدرسه تيزهوشان (فرزانگان)1370 تا 1372.
- از موسسين و مدرس هنرستان موسيقي حوزه هنري 1371 تا 1375
- طراحي و مجري سلسله كنسرت هاي پژوهشي آموزشي (آسيب شناسي) تالار انديشه و مديريت پژوهش‌هاي كاربردي مركز موسيقي حوزه هنري از 1370.
-مقام برتر (اوّل) تك نوازي سنتور، بخش مسابقه هشتمين جشنواره موسيقي فجر(تالار رودكي) 1371.
- عضو چند شوراي موسيقي شبكه‌هاي معاونت صدا (راديو) و چندين شوراي مراكز فرهنگي هنري و داور چندين جشنواره از 1372.
- مدرس و مدير آموزش‌هاي آزاد "ظهور آفتاب" وابسته به سازمان آموزش 1372 تا 1374 .
- مؤسس،مدرس و مدير گروه آموزشي موسيقي و هيأت مديره دانشگاه سوره 1373 تا 1382 .
- مدير مسئول آموزشگاه آزاد موسيقي آذركيميا (تحت امتياز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از 1374 .
-طراح و بنيانگذار توليد موسيقي تجربي حمايت از جوانان مستعد ( 16 آلبوم در مركز موسيقي حوزه هنري انتشار يافته است) از 1374.
- نواسازي و نوازندگي سنتور آلبوم "آذركيميا" به یاد زنده یاد امیر بیداریان 1375.
-كتاب يادواره موسيقي و بينش 1376، انتشارات موسسه آموزش عالي سوره.
- عضو اصلي شوراي هنر دفتر تأليف و برنامه ريزي كتب درسي وزارت آموزش و پرورش از 1377و عضو شوراي هنر فني حرفه‌اي از1383 تاکنون.
-مديرگروه آموزشي رشته نوازندگي ساز ايراني و ساز غربي (نخستين دانشگاه جامع علمي كاربردي ) در حوزه هنري 1378.
-تأليف بخش موسيقي كتاب «آشنايي با هنر دوره پيش دانشگاهي» وزارت آموزش و پرورش و كتاب «آشنايي با موسيقي» (منابع كنكور هنر) انتشارات مدرسه وابسته به آموزش و پرورش 1379 (چاپ هشتم 1388) و كتاب «راهنماي معلم هنر» پنج دوره مقطع ابتدايي و «ترنم» نخستین کتاب موسیقایی در رادیو ایران ( انتشارات سوره مهر)
-حدود 100 مقاله مطبوعاتی، انتقادي، تحقيقي و ...
-كنسرت‌هاي متعدد در داخل و خارج از كشور به ويژه در اروپا.
شاهين فرهت
در سال 1326 در تهران در يك خانواده موسيقيدان متولد شد. وي از 4 سالگي با موسيقي ايراني و اساتيد موسيقي آشنا شد چنانچه تا قبل از 10 سالگي دستگاهها، رديفها و گوشه‌هاي معروف را لااقل مي‌شناخت. در همان دوران به موسيقي كلاسيك روي آورد. همچنين نواختن پيانو را از 10 سالگي آغاز كرد و اولين معلم وي امانوئل ملك اصلانيان بود. در سنين 17 ـ 16 سالگي كوارتت مي‌ساخت و بعضي از آهنگهايش همان موقع از راديو پخش مي‌شد. بعد از پايان دبيرستان، در 17 سالگي براي تحصيل در رشته موسيقي عازم آمريكا شد و بعد از 2 سال تحصيل در دانشگاه كاليفرنيا به ايران برگشت و در دانشكده هنرهاي زيبا كه رشته موسيقي آن تازة تأسيس شده بود ثبت نام كرد و بعد از 4 سال فارغ التحصيل شد. بعد از آن براي تحصيل در رشته آهنگسازي ابتدا به فرانسه رفت و در دانشگاه استراسبورگ با مدرك فوق ليسانس فارغ التحصيل شد و بعدا نیز از دانشگاه نيويورك در رشته آهنگسازي درجه مستر را اخذ كرد. سپس براي ارائه تز دكترا به فرانسه رفت. پايان نامه فارغ التحصيلي وي در رشته آهنگسازي، سمفوني شماره 1 « به نام خيام» بود كه با درجه ممتاز مورد توجه قرار گرفت. اين سمفوني در ايران توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري فرهاد مشكات اجرا و مورد استقبال قرار گرفت كه در زمان خود يكي از موفق‌ترين كنسرتها بود. از همان موقع به عنوان استاديار در دانشگاه تهران استخدام شد. وي در حال حاضر استاد تمام دانشگاه تهران است و تا كنون 15 سمفوني ساخته كه به گفته وي چهار سمفوني شماره 6(دماوند)،شماره 7(ايران)، شماره 10(شهيد) و شماره 15 (فردوسی) از توليدات مركز موسيقي حوزه هنري از بهترين ها هستند. علاوه بر آن آثار ديگري مثل سونات، كنسرتو، راپسودي ايراني، سوئيت ايراني، آثاري براي اركستر زهي و‌آثاري بر روي اشعار شاعران كلاسيك ايران مثل حافظ، مولوي، سعدي، فردوسي و خيام، حاصل چند دهه كار و تلاش وي در دنياي موسيقي است.
فرهت همچنین عضو چندین شورای موسیقی کشور از گذشته تاکنون بوده است که از جمله آنها می توان به عضویت در شورای مرکز موسیقی حوزه هنری اشاره کرد.
اخیرا نیز آلبوم سمفونیتا به یاد زنده یاد حسین سرشار با شعر حافظا را از سوی موسسه راوی آذر کیمیا منتشر کرده است.
سید علیرضا میرعلی نقی
امروزه، سیدعلیرضا میرعلی نقی در فضای موسیقی ایرانی، نامی شناخته شده است. دوستان و دشمنان فراوانی هم دارد. همه آنها در این نکته مشترکند که قلم و بیان او در زمینه های مختلف موسیقی ایرانی، دارای نیروی قوی، تأثیرگذار و جریان ساز بوده است.
سیدعلیرضا میرعلی نقی، یک "حرفه ای" موسیقی نیست! هیچگاه به طور حرفه ای ساز نزده، آهنگی نساخته و دوره دانشگاهی ای را نیز نگذرانده است. حضور نوزده ساله او در مرکز موسیقی حوزه هنری نیز، حضوری مؤثر بود امّا خود او هیچگاه، "دیده نشد". موسیقی، حرفه او نشد ولی تمام عشق و زندگی او موسیقی ایرانی و به ویژه تاریخ آن است. در تمام این سالهایی که گذشت، هیچگاه معرفی کاملی از این پژوهشگر و محقق که دارد پا به چهل و پنجسالگی می گذارد، تهیه نشده است. انزوای چندین سال اخیر وی نیز برای دوستدارانش مسئله ای در خور بحث و گفتگو شده است. آنچه در ذیل می آید، برش هایی از 25 سال فعالیت مستمر اوست که از این سو و آن سو جمع شده است. این کارنامه کامل سید علیرضا میر علی نقی نیست بلکه بخشی از آن است: و گفتنی این که به قول خود او، دوره تازه ای از فعالیت های او در حال آغاز شدن است.
سیدعلیرضا میرعلی نقی
پژوهشگر و مؤلف در زمینه تاریخ موسیقی ایرانی متولد 7/2/ 1345 ـ تهران
سوابق:
1.آموزش سنتور نوازی نزد استاد مجید کیانی.
2.آموزش پیانو نوازی نزد خانم فخری ملک پور. (ادامه دارد)
3.آشنایی و شاگردی نزد استاد حسینعلی ملّاح در زمینه تاریخ و نسخه شناسی موسیقی.
4.نخستین روزنامه نگار حرفه ای در زمینه موسیقی در ایران (شروع فعالیت مطبوعاتی از 1366).
5.شاغل(هنرمند)در مرکز موسیقی حوزه هنری(از 1370) در سمت کارشناس، محقق، مشاور و نویسنده ماهنامه مقام موسیقایی.
6.عضو هیأت مؤلفین دایره المعارف تشیع (از 1372).
7.عضو هیأت مؤلفین دانشنامه جهان اسلام(از 1370).
8.عضو هیأت مؤلفین دایره المعارف ایران (از 1384).
9.عضو هیأت مؤلفین دایره المعارف دانش گستر (1385ـ1382).
10.عضو پیوسته کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران (1381ـ1378).
11.عضو شورای مرکز موسیقی حوزه هنری (1381 تابحال).
12.نویسنده و مشاور سردبیر در نشریه مقام (1386ـ1377).
13.عضو هیأت مؤلفین بنیاد کاشان شناسی (از 1389).
14.آسیستان اوّل تحقیق در پروژه بزرگ "گلها"، دعوت شده از طرف کتابخانه ملی بریتانیا (BL) و دانشگاه مطالعات شرقی (SOAS) برای تصحیح، رجال شناسی و عیار سنجی آثار گلها (2010ـ2004) (1389ـ1385).
15.محقق و کارشناس مجری (و مهمان) بیش از یکصدو پنجاه برنامه رادیویی (1389ـ1373) برای شناخت و معرفی موسیقی ایرانی در شبکه های مختلف رادیویی پایتخت (تهران، آوا، نوا، فرهنگ و.
16.دبیر اولین همایش بررسی سی سال موسیقی دفاع مقدس (پاییز 1389) در حوزه هنری تهران مرکز موسیقی.
مجيد کیانی
سيدعبدالمجيد كياني هندي متولد 1320 در تهران. رديف سنتور ابوالحسن صبا ، قطعات علي نقي وزيري و روح اله خالقي را در هنرستان آزاد موسيقي ملي به مدت 4 سال نزد منوچهر صادقي و محمد حيدري فراگرفت. سپس در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران قسمتي از رديف ميرزاعبداله را نزد داريوش صفوت و نورعلي برومند آموخت و براي ادامه آن به مدت 4 سال ديگر نزد نورعلي برومند و همچنين شيوه سنتورنوازي حبيب سماعي را فرا گرفت. پس از آن مدت 2 سال نزد عبداله دوامي براي آموختن رديف آوازي و نيز چگونگي اجراي موسيقي اصيل ايراني تحصيل نمود. كياني براي آشنايي با موسيقي غير ايراني و روش تحقيق مدت 3 سال در دانشگاه سوربن پاريس فرانسه بخش موسيقي شناسي نزد پروفسور « اديت وبر » و « تران وانكه » تحصيل اتنوموزيكولوژي كرد.
مجيد كياني در سال 1358 پس از بازگشت به ايران سیستم ممیزی بر آثار موسیقی را برای وزارت ارشاد طراحیکرد و به تحقيق در زمينه موسيقي ايران مشغول شد و ثمره آن تأليف و ضبط هفت دستگاه موسيقي ايران است ( كتاب و 5 آلبوم ) و نيز آثاري در زمينه تكنوازي سنتور از جمله شيوه سنتور نوازي حبيب سماعي ، ضربيهاي حبيب سماعي ، بررسي شد شيوه هنر تكنوازي ( كتاب و نوار ) ، خسرواني ، آموزش سنتور روش رديف نوازي با مقدمه رضا مهدوي ( كتاب و نوار ) ، شناخت موسيقي (1) نوار نگرشي برغم در موسيقي ايراني ( كتاب و نوار ) ، شناخت موسيقي (2) سيد حسين طاهرزاده ( كتاب و نوار ) و شناخت موسيقي (3) ـ حبيب سماعي. وي از سال 1352 تاكنون 20 اثر صوتي و 8 جلد كتاب انتشار داده است و حدود 140 برنامه پژوهشي ـ آموزشي را به صورت سخنراني و اجراي موسيقي برگزار كرده و حدود 21 مقاله و 26 مصاحبه مطبوعاتي در كنار چندين مصاحبه تلويزيوني انجام داده است.
مجيد كياني محقق، نوازنده و استاد تمام رشته موسيقي دانشگاه تهران در چندين شوراي موسيقي كشور به عنوان عضوي مؤثر و نيز به عنوان « چهره ماندگار » موسيقي ايران شناخته شده است. وي سبك و شيوه متفاوتي از ديگر نوازندگان به نام سنتور ايران دارد كه بدين واسطه و همينطور به دليل حفظ رعايت اصول نوازندگي منطبق به سنت فرهنگ شنیداری شاگردان بسياري را از اقصي نقاط ايران به سوي خود هر هفته ها مي كشاند. موارد ديگر كه نيازمند هنرمندي است در رفتار و اخلاق اين هنرمند برجسته موج مي زند و او را موسیقی دانی متمایز مطرح می کند.
علی‌اکبر شکارچی
علی اکبر شکارچی نوازنده ایرانی و استاد موسیقی لری است.وی در ۶ فروردین ۱۳۲۸ در روستای چم سنگر دورود در استان لرستان متولد شد. نواختن کمانچه را از کودکی تحت تاثیر نوازندگان محلی آغاز کردند و پس از اخذ دیپلم و خدمت سربازی در سن ۲۴ سالگی به تهران رفت و در سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید و جهت فراگیری ردیف‌های سازی و آوازی و قطعات ضربی از محضر استادان داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن، سعید هرمزی و جلال ذوالفنون بهره می‌برد. علی اکبر شکارچی در طول این سالها همواره از محظر استاد خود علی اصغر بهاری سود می‌برد. شکارچی در سال ۱۳۵۶ در اولین آزمون موسیقی باربد نفر اول رشته نوازندگی کمانچه شد. وی از سال ۱۳۵۸ در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، کانون فرهنگی هنری چنگ وچاووش و همچنین آموزشگاه موسیقی آرش به تدریس موسیقی پرداخته است. از آثار منتشر شده ایشان می توان به آثار زیر اشاره کرد:
موسیقی خلق لر (با همکاری حسین علیزاده)
جرس
کوهسار
بیست ترانه کهن لری
کاروانه
خونین شهر (کار مشترک با عطا جنگوک )
قطعاتی از موسیقی لری
بهارباد (با صدای ایرج رحمانپور)
خواب شقایق
کارهای پژوهشی آلبوم ردیف میرزا عبدالله با کمانچه
موسیقی فیلم خون بس
عاشقانه (با تنبک آساره شکارچی)
ایل بانگ (با تنبک آساره شکارچی)
و همچنین انتشار ۲ جلد کتاب وزن خوانی را می‌توان نام برد و نیز تجزیه و تحلیل بیست ترانه کهن لری که در دست انتشار می‌باشد. علی اکبر شکارچی علاوه بر ایران کنسرتهای را در کشورهای سوئیس، سوئد، ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش، کلمبیا و استرالیا اجرا نموده اند.






قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره